Friday, November 26, 2010

Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran Untuk Mengukur Isipadu Cecair ( Murid Berpencapaian Tinggi )

Kelas                             :       2 Amanah

Tarikh                           :       28.10.2010

Tajuk                            :        Isipadu Cecair

Sub Topik                     :       Mengukur isipadu cecair

Objektif                         :       Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat mengukur
                                                dan membanding isipadu cecair dengan menggunakan unit piawai  
                                                ( liter ) dengan betul.
                                                  
Bahan                           :         silinder penyukat, jag penyukat, pelbagai jenis bekas, baldi, 
                                                 cecair berwarna.

Peng. Sedia Ada          :         Murid telah mengetahui cara mengukur isipadu

                                                dengan menggunakan pelbagai bekas sebelum ini.

                                                 
Kosa kata                     :         liter, silinder penyukat, jug peyukat

Strategi Pengajaran    :         inkuiri penemuan

Nilai Murni                  :         menjaga kebersihan, berhati-hati

Langkah                       :         
 1.      Guru mempamerkan silinder penyukat dan jug penyukat  di hadapan kelas.
          Guru dan murid berbincang tentang ciri- ciri dan kegunaan silinder penyukat  dan  

  1 liter = 1000 mililiter
          jag penyukat.            


2.      Seorang murid dipilh sebagai penunjukcara menyukat cecair menggunakan bikar dan
         silinder penyukat.
                                                              
3.      Guru menerangkan cara yang betul membaca ukuran cecair pada silinder penyukat dan  jag  
         penyukat.      
4.      Bahagikan murid kepada beberapa kumpulan dengan   5  orang satu kumpulan untuk
         menjalankan  aktiviti pembelajaran secara kooperatif.

5.      Berikan setiap kumpulan silinder penyukat, jag penyukat,  pelbagai jenis bekas, baldi dan  
         cecair berwarna ( guru  perlu memastikan bekas yang digunakan mempunyai ukuran yang
         tepat kepada liter.  Contohnya 1 liter atau 2  liter dan sebagainya)                                                               

6.       Guru meminta murid mengisikan bekas tersebut dengan  cecair berwarna hingga penuh.
          Kemudian tuangkan   cecair tersebut ke dalam silinder penyukat atau jag penyukat.
                                                                 
 7.       Minta murid membaca isipadu cecair bagi bekas tersebut dan catatkan bacaannya.
                                                                 
 8.       Ulangi langkah tersebut dengan bekas-bekas yang lain. Minta murid yang berlainan  untuk  
           mengukur dan   membaca isipadu cecair.
                                                               
9.       Wakil setiap kumpulan diminta membentangkan hasil pengukuran isipadu cecair.
                                                              
10.      Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid.

No comments:

Post a Comment