Friday, November 26, 2010

Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran Untuk Mengukur Isipadu Cecair ( Murid Berpencapaian Rendah )

Kelas                          :           2 Adil

Tarikh                        :           28.10.2010

Tajuk                          :          Isipadu Cecair

Sub Topik                   :          Pengenalan isipadu cecair

Objektif                      :           Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat mengukur 
                                               dan membanding isipadu cecair dengan menggunakan unit bukan  
                                                piawai dengan betul.

Bahan                         :           botol, mangkuk, jag, gelas, cawan, baldi, cecair berwarna, ( bekas
                                                untuk pengukuran sebaik-baiknya yang lutsinar supaya murid  
                                                dapat  melihat dengan  jelas cecair di dalamnya ).

Peng. Sedia Ada        :           Murid telah mengetahui maksud penuh, kosong dan separuh dalam
                                                 kehidupan seharian mereka.

Kosa kata                   :           penuh, kosong, separuh, lebih, kurang

Strategi Pengajaran  :           inkuiri penemuan

Nilai Murni                :           menjaga kebersihan, berhati-hati

Langkah                     :   
1.        Guru menunjukkan 1 biji gelas dan 1 biji mangkuk berisi air.

2.        Minta murid menyebutkan bekas manakah yang mempunyai  isipadu cecair yang lebih.           
           ( murid mengatakan isipadu gelas lebih sebab ianya tinggi)

3.        Guru meminta dua orang murid menuangkan air tersebut ke  dalam dua biji gelas yang  
            lain. Minta murid menyebutkan  bekas  yang manakah yang mengandungi lebih
           air. ( murid mengatakan kedua-duanya sama banyak )    


 4.        Guru menerangkan bahawa kandungan isipadu cecair tidak boleh  diukur berdasarkan
            ketinggian bekas.

5.        Guru menunjukkan 3 biji gelas yang sama saiz. 
           Minta murid memberitahu persamaan di antara ketiga-tiga gelas tersebut.
                                                
6.        Perkenalkan kosa kata ‘ penuh ‘, ‘separuh’, ‘penuh’.

7.        Minta murid tampil ke hadapan dan mengisi air mengikut kosa  kata yang diberikan  
           dengan bantuan guru.
                                                  

 8.        Bahagikan kelas kepada beberapa kumpulan yang mempunyai 4  orang ahli  untuk
            menjalankan aktiviti pembelajaran secara  kooperatif.

9.        Berikan setiap kumpulan satu set bekas, baldi dan cecair berwarna.   
                                                   
10.       Minta murid mengisi bekas-bekas tersebut dengan air berdasarkan kosa kata yang diberi.
            Kosa kata bagi setiap kumpulan adalah berlainan.                                                    

            Contoh : botol : penuh    ,    gelas : separuh
                                                    

11.       Murid mengisi air ke dalam bekas dengan berhati-hati.                                      
                                                    
                                                                                          
12.       Minta murid menyusun bekas tersebut dan bandingkan isipadu  cecair.
                                                    
13.       Guru memeriksa setiap kumpulan untuk memastikan murid  mengisi air dengan betul  
            berdasarkan kosa kata yang diberikan.

14.       Edarkan lembaran kerja. Warnakan bekas berdasarkan kata kosa yang diberikan.                

No comments:

Post a Comment